Likevel er komposisjon og farge det mest slående i disse maleriene. Den nye kunsten viser seg mer vibrant og dristig i bruk av visuell fortellerteknikk. Spesielt er Tizian en foregangsfigur, idet han videreutvikler maleriets muligheter. Han var kanskje ikke like opptatt av tegning som Raphael og Leonardo daVinci. Perspektiv og fargesammensetning er stikkord for videre studier.
2. mars 2010
Venezia, Italia 2006
Som et senter for politisk makt, hadde Venezia stor innflytelse på kunsten i renessansen. Vi ser hvordan malerier av Tizian, malt på oppdrag av venezianske oppdragsgivere, ofte framstår med mer selvstendige motiver enn før, da kunsten gjerne kunne ta utgangspunkt i en litterære tekst eller myte.
Likevel er komposisjon og farge det mest slående i disse maleriene. Den nye kunsten viser seg mer vibrant og dristig i bruk av visuell fortellerteknikk. Spesielt er Tizian en foregangsfigur, idet han videreutvikler maleriets muligheter. Han var kanskje ikke like opptatt av tegning som Raphael og Leonardo daVinci. Perspektiv og fargesammensetning er stikkord for videre studier.
Likevel er komposisjon og farge det mest slående i disse maleriene. Den nye kunsten viser seg mer vibrant og dristig i bruk av visuell fortellerteknikk. Spesielt er Tizian en foregangsfigur, idet han videreutvikler maleriets muligheter. Han var kanskje ikke like opptatt av tegning som Raphael og Leonardo daVinci. Perspektiv og fargesammensetning er stikkord for videre studier.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar