2. mars 2010

What's the story?

Hamarøy i Nordland, 2006



På gjengrodde stier. Vi tenker på å lage film og utstilling når vi turnerer dette området. Her har folk engang levd, og vi undres på hva som gjør at dette ikke lenger går. Slike tanker kommer lett når vær og sommer er fantastisk.

Nordland, 2006



Her, langs kysten i Nordland, er det naturen som legger premissene for menneskene. Mektig og storslagen hever den seg over oss, sjarmerer og lokker oss. Vi lar oss forføre og rive med.

Men hva skjer om det ikke lenger bor noen her? Vil vi fortsatt beundre en natur som ikke lenger rommer de små flekkene av hus og bakker som vi gjerne hviler blikket på? Vil disse ville områdene være oss like tilgjengelige om de skyves lenger ut, om sivilisasjonen trekker seg mot sentrale strøk og urbaniseres? Jeg har ikke svarene, men det aner meg at de - om svarene finnes - ikke er helt politiske korrekte.
The green economy.

Venezia, Italia 2006

Som et senter for politisk makt, hadde Venezia stor innflytelse på kunsten i renessansen. Vi ser hvordan malerier av Tizian, malt på oppdrag av venezianske oppdragsgivere, ofte framstår med mer selvstendige motiver enn før, da kunsten gjerne kunne ta utgangspunkt i en litterære tekst eller myte.

Likevel er komposisjon og farge det mest slående i disse maleriene. Den nye kunsten viser seg mer vibrant og dristig i bruk av visuell fortellerteknikk. Spesielt er Tizian en foregangsfigur, idet han videreutvikler maleriets muligheter. Han var kanskje ikke like opptatt av tegning som Raphael og Leonardo daVinci. Perspektiv og fargesammensetning er stikkord for videre studier.
Leonardo da Vinci

Firenze, Italia 2006

Kunst og næringsliv før og nå. Medici familiens kunstsamling er unik, og Uffizi palasset fascinerer. Uffizi betyr kontor, og bygget ble oppført av Giorgio Vasari på oppdrag av Cosimo l de' Medici som familiens administrasjonskontor. Her ble kunstsamlingen lagret, og etterhvert ble dette et av verdens første museer.

Renessansens kunstnere hadde ofte rike mesener som støttet deres arbeid. Mange sammenlikner det med måten kunst i dag har blitt et offer for kommersialisering.
Renessansens kunstverk i Uffizi galleriet vitner om en tid annerledes enn den vi har i dag. Kunsten er religiøs og guddommelig. Sammenliknet med dagens kunstbegrep kan det virke som om "Gud" er definert bort fra kunstbegrepet. Tilbake er ?

I Firenze hadde vi skrivestue i en uke, før vi tok videre til Venezia, hvor jeg skulle være med på et Master of Management-program i regi av Handelshøyskolen BI.

Avedon

Fotograf Richard Avedon, en av verdens mest berømte motefotografer, døde nå i vinter. Han var en av de store, som bl.a. Irving Penn, Henri Cartier Bresson og Helmot Newton. Forbilder som nå alle er gått bort.

Dette oppslaget rev jeg ut av et magasin for mange år siden. Det fulgte meg på tre kontorflyttelass (2 ganger innad i lokalene til Stortorget 5, samt flyttingen over til Stortorvet 10). Bildet er fra 2006, og er tatt i kontoret på Stortorvet 5, der jeg hadde utsikt ned til KarlJohansgate i Oslo.

Fulufjellet, Sverige 2006

Et Naturum er et besøks- og informasjonssenter i naturen. I forbindelse med arbeidet for Lierne Nasjonalparksenter, var utstillingsarkitekt Jørn Refsnæs, Per Nikolai og meg selv med oppdragsgiver, som kom med buss fra Nord-Trøndelag. Selv kjørte vi bil fra Oslo.

Svenskene har en annen tilnærming til dette med nasjonalparker, enn den vi har i Norge. Ikke bare er de mer kommersielle enn oss. De klarer kanskje også å balansere bruk og vern av naturgunnlaget på en bedre måte, enn det vi tradisjonelt ser i norske nasjonalparker. Vi tok med oss mye lærdom hjem, som var og er nyttig i vårt arbeid.